شبکه و سرویس های آن

مباحث شبکه , آموزش شبکه , شبکه , network

شبکه و سرویس های آن

مباحث شبکه , آموزش شبکه , شبکه , network

Group Policy ( بخش سوم )

معرفی بخش های Group Policy

در این بخش از مقاله به معرفی و تشریح موارد اصلی و بدنه Group Policy می پردازیم . بررسی جزئیات و تنظیمات بر را بر عهده شما می گذاریم . از جمله موارد مهمی که در User/Computer Node دیده می شود Security Settings است . این بخش را می توانید تحت شاخه Windows Settings ببینید .

 شاخه Security settings در گروه Computer Settings

Account Policies

این شاخه خود شامل دو زیر شاخه دیگر با نام های Password Policy  و Account Lockout Policy است که به ترتیب بررسی خواهیم کرد :

Password Policy

تنظیمات این بخش همانطور که از نامش پیداست بر روی کلمه عبور سیستم تاثیر می گذارد . در این بخش می توانید موارد زیر را تنظیم کنید :

  • تعداد کلمات عبوری که سیستم به خاطر می سپارد تا به کلمه عبور اول برگردد
  • حداکثر و حداقل عمر کلمه عبور
  • حداقل طول کلمه عبور
  • پیچیدگی در کلمه عبور  

آخرین مورد را بدلیل اینکه برای کابر معمولی اهمیت چندانی نخواهد داشت نادیده میگیریم.

 Account Lockout Policy

تنظیمات این بخش برای کنترل و مدیریت قفل شدن اکانت کاربری پس از زدن تعداد خاصی کلمه عبور اشتباه است . به مورد 1 و 3 دقت کنید ! و اگر تونستید رابطه آنها را بیابید .

Local Policies

این شاخه نیز خود به 3 زیر شاخه مهم تقسیم می گردد که به ترتیب بررسی می کنیم :

Audit Policy

Audit در لغت به معنای بازرسی می باشد . اما اینجا به نوعی بررسی عملکرد یک پروسه محسوب میشود . حال چه این پروسه موفقیت آمیز انجام شده باشد چه اینکه دچار خطا یا مشکل شده باشد .

در این بخش می توانید تنظیمات زیر را کنترل کنید :

  • ورود اکانت های کابری به محیط Domain و یا Local  - سعی کنید تنظیم مربطو به Domain  و Local را بیابید !
  • کنترل دسترسی به Object ها : مانند فایل ها ، فولدر ها و غیره . البته Audit Object برای فعال سازی دو مرحله دارد که مورد دیگر آن فعال کرده Audit بر روی خود Object است
  • کنترل رخداد های سیستم و تغییرات Policy 

User Rights Assignment

 تعدادی تنظیمات متنوع برای تعریف حقوق کاربران – بهتر است این تنظیمات را بررسی کنید و در صورتیکه به مشکل خوردید در تاپیک مختص این مقاله مطرح کنید .

Security Options

 این بخش هم تنظیمات امنیتی فوق العاده ای ارایه می دهد . توصیه می کنم حتما این بخش را به دقت مطالعه کنید . از جمله موراد مهمی که می توان اشاره کرد :

  • وضعیت اکانت Administrator  و تغییر نام آن
  • وضعیت اکانت Guest و تغییر نام  آن
  • محدود سازی دسترسی به CD-Rom
  • محدودیت های خاص در دسترسی به شبکه 

و بسیاری دیگر .

Public Key Policies

در صورتیکه مقاله نحوه پیاده سازی Recovery Agent را مطالعه کرده باشید تا حدودی با نحوه کار این بخش آشنا هستید . در گام اول این آشنایی کافی است . به ترتیب پس از بررسی بخش دیگر Group Policy از این بخش هم بیشتر خواهید دانست .

Software Restriction Policies

در این مقاله این بخش را Skip می کنیم تا در شماره بعدی بطور کامل به آن بپردازیم . این بخش یکی از مواردی است که هم برای کاربران Local و هم تحت شبکه بسیار پر کاربرد است . بخش دوم مقاله را از دست ندهید !

IP Security Policies

IPSec هم از جمله مواردی است که ناچارا در این مقاله نادیده می گیریم . چراکه گستردگی و اهمیت آن به حدی است که مقاله ای جداگانه می طلبد .

بررسی اجمالی و خلاصه آن قطعا مفید نخواهد بود .

 Administrative Templates

همانطور که ملاحظه میکنید در هر دو بخش User/Computer Configuration قسمتی با نام Administrative Templates می بینید که حاوی تنظیمات مبتنی بر رجیستری می باشد . در مجموع این دو بخش می توانید حدود 550 تنظیم متفاوت را برای کنترل کاربر و یا کامپیوتر در اختیار داشته باشید . همانطور که اشاره شد این تنظمیات Registry Based هستند و محل ذخیره آنها در رجیستری به شکل زیر است :

HKEY_LOCAL_MACHINESoftwarePolicies - Computer Settings

HKEY_CURRENT_USERSoftwarePolicies - User Settings

HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPolicies - Computer Settings

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPolicies - User Settings

در بخش Administrative Templates می توانید زیر مجموعه های Windows Components – Network – System  که مشترک بین User/Computer هست را ببینید . هر کدام از بخش های فوق تنظیمات فراوانی را در اختیار شما قرار می هد و فقط کافی است تا نگاهی بر آنها داشته باشید تا بتوانید به عملکرد آنها پی ببرید .

دقت کنید که در Group Policy برای هر تنظیمی راهنمای بسیار خوبی هم گنجانده شده است . این راهنما به 3 طریق در اختیار شما قرار می گیرد :

  1. حالت Extended در کنسول  Group Policy
  2. Explain Tab  هنگامی که از تنظیمی Properties می گیرید
  3. کلیک راست و انتخاب گزینه Help 

Administrative Templates  در واقع فایل های متنی هستند که در Group Policy بکار گرفته شده اند . این فایل ها با پسوند adm در ویندوز سرور 2003 و XP دیده می شوند . در مورد Administrative Templates بهتر است نکات زیر را بدانید :

اول اینکه بخش Administrative Templates در Group Policy تنها بخشی است که می توان آن را با اضافه کردن Template های دیگر ویرایش و اصلاح کرد . فایل های adm را می توانید از سایت مایکروسافت بر اساس ویندوز مد نظرتان دریافت کنید . البته در انتهای بحث لینک این فایل ها را نیز معرفی خواهیم کرد .

مورد بعدی اینکه اصولا Administrative Templates به سه نوع زیر تقسیم می شود :

Default که بصورت پیش فرض در Group Policy وجود دارد .

Vendor Supplied مواردی که سازنده آنها را ارایه می دهد . مانند همین فایل های adm که می توانید از سایت مایکروسافت دریافت کنید .

Custom  که بر اساس زبان .adm نوشته و مورد استفاده قرار می گیرند .

می توانید با جستجوی عبارت  adm Language Reference در Microsoft Technet جزئیات بیشتر و راهنمای مناسبتری را بیابید .

Scripts

بخش Scrips  هم مانند چند مثال قبل هم در User و هم در  Computer دیده می شود . بااین تفاوت که نام و نحوه عملکرد آن در حالت User و Computer تفاوت خواهد داشت . در تنظیمات Computer Settings این Script ها را با توضیح Startup/Shutdown  می بینید . مشخص است که این Script ها در زمان Startup و  Shutdown سیستم بدون توجه به کاربر جاری اجرا خواهند شد. در تنظیمات User Settings این Script ها را با توضیح Logon/Logoff ملاحظه می کنید . این Script ها در لحظه Logon و Logoff کاربر اجرا میشوند و جدای از کامپیوتر خواهند  بود .

در بخش بعدی با توضیح نحوه اعمال Policy ها دید بهتری نسبت به این Script ها و نحوه اجرا شدنشان بدست خواهید آورد .

نظرات 1 + ارسال نظر
ali چهارشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:21 ق.ظ

tnx

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد