شبکه و سرویس های آن

مباحث شبکه , آموزش شبکه , شبکه , network

شبکه و سرویس های آن

مباحث شبکه , آموزش شبکه , شبکه , network

Group Policy ( بخش چهارم )

نحوه اعمال Policy - بررسی چند دستور مفید

برای بررسی اینکه تنظیمات Group Policy چگونه تاثیر می گذارد پروسه ورود به ویندوز سرور 2003 را در نظر بگیرید .

دقت اینکه در این پروسه اعمال Policy های شبکه را در نظر نمی گیریم . چرا که همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم Group Policy  می تواند از طریق محیط Active Directory  نیز بر User/Computer  اعمال گردد .

 

  1. در گام اول تنظیمات مربوط به کامپیوتر پردازش می شوند . تا انتهای این مرحله واسط ارتباطی با یوزر دیده نمی شود
  2. در گام دوم Startup Scripts اجرا می شوند . هر Script بایستی کامل اجرا گردد تا نوبت به اجرای مورد بعدی برسد
  3. در این هنگام واسط ارتباط با کاربر فعال شده و پس از زدن کلید Ctrl+Alt+Del کاربر خاصی وارد می شود
  4. بعد از اینکه یوزر شناسایی شد آنگاه تنظیمات مربوط به یوزر اعمال می شود
  5. در گام آخر Logon Scripts اجرا خواهند شد

باز هم اشاره می کنیم که این پروسه بدون در نظر گرفتن محیط شبکه بررسی شده و هنگامی که محیط بررسی Active Directory باشد آنگاه بایستی در مورد Policy های Link شده به Site , Domain , OU نیز اظهار نظر کرد .

GPResult

این دستور در محیط CMD اجرا می شود و بطور کلی ( اگر بدون سوئیچ بکار رود ) به بررسی Policy های Apply شده بر روی سیستم پرداخته و در انتها گزارشی را ارایه می دهد . از جمله سوئیچ های مهم این دستور عبارتند از :

  • S/   که می توان به سیستم دیگری متصل شده و Policy های اعمال شده آن را بررسی کرد
  • U/  بررسی Policy های یوزر خاص
  • P/  ارایه کلمه عبور برای یوزر خاص

GPUpdate

این دستور نیز در محیط CMD و برای Refresh و نو سازی Policy های اعمال شده بکار می رود . در این دستور می توانید سوئیچ های مهمی را ببینید که میتوانند کار های متفاوتی را انجام دهند . بررسی سوئیچ ها بر عهده شما می گذاریم .

Resultant Set Of Policy - RSOP

این وسیله جدید در ویندوز سرور 2003 اجازه می دهد تا به بررسی و کنترل دقیق Group Policy پرداخته و ایرادهای آن را نیز مرتفع سازید .

بدلیل اینکه این وسیله در ویندوز سرور 2003 بررسی شده و از حوزه این مقاله خارج است لذا تنها به نحوه فعال سازی آن اشاره می کنیم . در صورتیکه تمایل داشتید حزئیات بیشتری بدانید با ارایه سوال خود در تاپیک مربوط به این مقاله مطلب را به بحث و بررسی بگذارید . حتما شما را همراهی خواهیم کرد . بیاد بیاورید مراحلی را که برای ایجاد کنسول Group Policy Editor در mmc طی کردید . همان مراحل را مجددا طی کنید اما این بار در پنجره انتخاب Add Standalone Snap-in عبارت Resultant Set Of Policy را انتخاب کرده و OK کنید .

کنسول ایجاد شده را با اسم مورد نظرتان ذخیره کنید و سپس در Console Root بر روی Resultant Set Of Policy کلیک راست کرده و عبارت Generate RSOP Data را بزنید .

پس از اولین Next می بینید که تنها یکی از 2 مد کاری RSOP را در اختیار دارید ( البته در Windos XP ) . این مد ( Logging Mode )  به شما این اجازه را می دهد تا تنظیمات فعلی و اعمال شده بر روی سیستم خود یا سیستم Remote را باز بینی کنید . در واقع کاری شبیه GPResult را انجام میدهد .

پس از گذر از مرحله انتخاب مد با انتخاب کامپیوتر خود به مرحله بعدی بروید .

در اینجا می توانید کاربر مد نظر خود را انتخاب کنید . کاربر فعلی را تغییر ندهید و Next را بزنید .

در این صفحه پس از ارایه گزارشی از نحوه تنظیمات برنامه با زدن کلید Next بررسی شروع خواهد شد . پس از اتمام کار مشاهده می کنید که در کنسول Policy ها دقیقا مشابه ویراشگر Group Policy چیده می شوند . مواردی که در سیستم شما فعال یا غیر فعال هستند را می توانید در ستون های مقابل تنظیمات مشاهده کنید.

برای اینکه نتیجه بهتری از بررسی و باز بینی بوسیله RSOP داشته باشید بهتر است از قبل تعدادی Policy را بر روی سیستم خود تعریف کرده باشید تا در اینجا بتوانید نتیجه را ملاحظه کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد