شبکه و سرویس های آن

مباحث شبکه , آموزش شبکه , شبکه , network

شبکه و سرویس های آن

مباحث شبکه , آموزش شبکه , شبکه , network

Home directory

اشاره :
در مطالب قبل ، نصب ویندوز 2003 ، سرویس DHCP و راه اندازی Domain Controller  بصورت عملی در همین بخش به چاپ رسید.

در ادامه این سری مقالات کاربردی ، در این شماره قصد داریم یکی از پرکاربردترین اهداف شبکه که مربوط به تخصیص اتوماتیک یک فضای مشخص ( File Sharing ) و منحصر بفرد با دسترسی معین برای هر کاربر می باشد را ارائه و در ادامه بحث نیز محدودیت استفاده از هارد دیسک سرور برای یک کاربر خاص مثلاً تا سقف 100MB را تعیین کنیم. در این مقاله با مواردی از قبیل :

• تعریف کاربر و آشنایی با خصوصیات آن

• تخصیص یک فضای معین روی سرور برای کاربر بصورت اتوماتیک

• محدود کردن فضای دسترسی یک کاربر به هارد سرور آشنا خواهید شد.

تعریف کاربر

در ویندوز 2003 وقتی اکتیو دایرکتوری ( Active Directory ) نصب می شود Local User and Group غیر فعال و اکتیودایرکتوری کلیه امور سرور از جمله ایجاد کاربر و کامپیوتر را بر عهده می گیرد.

 اگر مطابق سه مقاله قبلی سرور را نصب کرده اید و اکتیو دایرکتوری نیز روی سرور نصب می باشد برای ایجاد کاربر مراحل زیر را انجام دهید:

 •پنجره Active Directory Users and Computers را از مسیر زیر  باز کنید :

 Start > Program Files  > Administrative Tools 

 • در پنجره سمت چپ روی User کلید سمت چپ کرده و از قسمت  New، گزینه User را انتخاب نمایید.

 • در پنجره New object-user ، مشخصات کاربر را تکمیل نمایید و دکمه Next را بزنید.

 در این پنجره یکی از قسمت های مهم ، قسمت User logon name است که نام کاربر یا User Name را مشخص می کند.در این مثال نام کاربر aasadi در نظر گرفته شده است که حرف a مخفف ali و asadi نشان دهنده نام خانوادگی کاربر می باشد. البته نام کاربر سلیقه ای است ولی بهتر است برای مجموعه یا اداره یا سازمان خود استانداردی تعریف و طبق آن نام کاربر و دیگر تنظیمات شبکه مانند پسورد و ایمیل کاربران را ایجاد نمایید.

 • در صفحه بعدی پسورد را باید دو بار تایپ نمایید. دقت داشته باشید که پسورد باید ترکیبی یعنی شامل اعداد و حروف کوچک و بزرگ باشد در غیر اینصورت کاربر (User  ) ساخته نشده و سیستم پیغامی می دهد.

شایان ذکر است در همین صفحه بعضی تنظیماتی مانند غیر فعال کردن کاربر ، حذف امکان تغییر پسورد توسط کاربر را نیز با تیک زدن می توان انجام داد.

• در صفحه آخر فقط کافی است دکمه Finish را بزنید تا کاربر ایجاد گردد.

بعد از ایجاد کردن کاربر و با راست کلیک روی نام کاربر می توانید تغییراتی مانند حذف کاربر ، تغییر پسورد ، تغییر نام ، غیر فعال کردن کاربر را انجام داد.

و در آخر اینکه با انتخاب گزینه Properties  می توانید تغییرات فراوانی را روی کاربر انجام دهید

 ساخت Home Directory

یکی از کاربردهای شبکه نگهداری اطلاعات با ارزش در چند نقطه از شبکه یا همان File Sharing می باشد. معمولاً یکی از دستگاه هایی که فایل های با ارزش کاربران را نگهداری می کند سرور است.

با استفاده از امکان Home Directory ، هر کاربر بر روی سرور می تواند پوشه ای یا خانه ای منحصر بفرد داشته باشد بطوریکه فقط خود آن کاربر حق خواندن و نوشتن روی آن را دارد و هنگام  Login کردن به شبکه می تواند آن را بعنوان یک درایو Map نماید.

نحوه Map کردن یک دایرکتوری بدین صورت است که کاربر روی در سیستم خود (Client  ) ، ابتدا روی My Computer راست کلیک و گزینه Map Network Drive … را انتخاب نماید سپس مسیر پوشه ای که در سرور برای شما اختصاص داده شده را وارد نموده و  یک نام اختیاری نیز بعنوان درایو مشخص نماید.

در انتهای این فرآیند یک درایو با نامی که انتخاب نموده اید برای شما  Map شده و بعنوان یک درایو در My Computer ظاهر می گردد.

در این قسمت می خواهیم روی سرور تنظیماتی انجام دهیم تا مراحل فوق یعنی تخصیص درایو از روی سرور ( Map Network Drive ) برای هر کاربر و از روی هر کامپیوتر موجود در شبکه بصورت اتوماتیک انجام گیرد. یعنی کاربر با هر یک از سیستم های داخل شبکه و با نام کاربری و پسورد خود وارد شبکه شد بتواند درایو مخصوص خود را ببیند.برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید :

مرحله اول : ساخت Home Directory

 • یک پوشه در یکی از درایوهای سرور ( که با NTFS فرمت شده باشد ) بسازید. نام این پوشه را ترجیحا همان نام کاربر قرار دهید در این مثال نام پوشه aasadi  است. علت این نامگذاری مشخص کردن مالک پوشه است.

 • روی پوشه ساخته شده راست کلیک کرده و گزینه Sharing and Security… را انتخاب نمایید.

 • در پنجره ظاهر شده ( در این مثال پنجره aasadi Properties ) در قسمت Sharing گزینه Share this folder انتخاب و در کادر Share name نام کاربر و سپس علامت $ را بعد از نام کاربری تایپ نمایید مثلاً می بایست برای کاربر aasadi مقدار aasadi$ تایپ شود. علامت $ برای مخفی کردن نام پوشه aasadi از دید همگان در شبکه می باشد.

• در همان صفحه با زدن دکمه Permissions فقط به کاربر Administrator دسترسی Full Control و به صاحب پوشه ( که در اینجا کاربر aasadi ) است دسترسی Read و Chang می دهیم  .

• در انتها دکمه OK را بزنید.

هم اکنون پوشه ای که قرار است کاربر aasadi از روی هر کامپیوتر داخل شبکه اطلاعاتی روی آن قرار دهد آماده است.

مرحله بعدی اتجام تنظیماتی برای کاربر مورد نظر است.

مرحله دوم : تخصیص Home Directory

 • پنجره Active Dirctory Users and Computers را باز کنید.

• روی کاربر (  aasadi) Ali Asadi راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.

• به قسمت Profile بروید.

• در قسمت Home Folder گزینه Connect را انتخاب نموده و یک درایو مانند T انتخاب و سپس عبارت\\ Server Name \ShareName  ( که در این مثال \\sahand\aasadi$ است ) را تایپ نمائید.

محدود کردن فضای دسترسی یک کاربر

تا اینجا به چگونگی ایجاد کاربر و اختصاص اتوماتیک یک پوشه روی سرور بعنوان یک درایو شبکه پرداختیم.

در این قسمت می خواهیم ظرفیتی مشخص و محدود را به هر کاربر بدهیم. در صورتیکه این کار انجام نگیرد کاربر می تواند داخل پوشه مخصوص خود روی سرور ، بدون محدودیت ( البته اندازه ظرفیت درایوی که پوشه های کاربران داخل آن است ) اطلاعات ذخیره نماید.

اگر بخواهیم از این قابلیت ویندوز 2003 استفاده کنیم لازم است پارتیشنی که دایرکتوری کاربرها ( Home Directory ها ) داخل آن قرار دارند NTFS باشد.

برای ایجاد محدودیت فضایی که هر کاربر استفاده خواهد کرد مراحل زیر را انجام دهید:

 • روی درایوی که دایرکتوری ها روی آن قرار دارند راست کلیک و سپس دکمه Properties را بزنید ( در این مثال درایو D )

 • در پنجره Local Disk (D:) ، دکمه Quota را انتخاب کنید.

 • همانطور که مشاهده می کنید ، تیک مربوط به دو گزینه Deny disk… و  Enable quota…. را زده و سپس Quota Entries را کلیک کنید.

 • در صفحه Quota Entries for local Disk D: از منوی Quota ، گزینه New Quota Entry را کلیک کنید.

 • در صفحه بعد یعنی صفحه Select Users در پائین پنجره و در قسمت خالی نام کاربر مورد نظر مثلاً  aasadi را واردنمایید.

 • در صفحه  Add New Quota Entry تنظیمات را انجام دهید.

در این قسمت می توانید مقدار فضای لازم برای هر کاربر را تعیین نمایید.

در این مثال با تنظیماتی که برای کاربر aasadi صورت گرفته کاربر aasadi داخل دایرکتوری خود فقط می تواند 100MB اطلاعات ذخیره کند و از 90MB به بعد پیغامی برای کاربر aasadi ارسال می شود که نشان دهنده نزدیک شدن به پایان فضای قابل دسترسی کاربر  است.

نظرات 2 + ارسال نظر
وحید سه‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:06 ق.ظ http://vahidsite.mihanblog.com

سلام
وبلاگ خیلی خوبی دارید... اگه مایل به تبادل لینک هستید، وبلاگ منو به آدرس:
vahidsite.mihanblog.com
با نام "چیزایی که هیچ جا پیدا نمی کنی" لینک کنید و بهم خبر بدید تا شما رو با نام دلخواهتون لینک کنم.
با آرزوی موفقیت شما [گل]
راستی این مطالب وبلاگتون هم یه جورایی یونیکه یعنی کمیاب و به درد بخوره.
ادمه بده، موفق باشی

وحید سه‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:26 ق.ظ http://vahidsite.mihanblog.com

بازم سلام...
اول اینکه شما هم لینک شدید
و دوم اینکه میخواستم اگه اجازه بدید، بعضی از مطالبی که گذاشتید رو توی یه تالار گفتگویی که توش عضو هستم به اشتراک بذارم، خواستم ازتون اجازه بگیرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد