شبکه و سرویس های آن

مباحث شبکه , آموزش شبکه , شبکه , network

شبکه و سرویس های آن

مباحث شبکه , آموزش شبکه , شبکه , network

Active Directory Replication قسمت سوم

خوب در این قسمت کمی در مورد اصطلاحات توضیح میدهیم تا سبب شود بهتر عملیت را درک کنیم.

انواع به روز رسانی Upgrade types

روی هر دومین کنترولر نوشتنی RWDC دو نوع Upgrade برای اطلاعات اکتیو دایرکتوری انجام میشود. یکی به نام Originating Update و دیگری به نام Replicated Update میباشد.

  

 

Originating Update بر روی دومین کنترولری انجام میشود که شی Object بر روی آن Edit ، Delete ، Add و یا Move شده باشد .

Replicated Update این است که دومین کنترولری که تغییرات را انجام میدهد توسط عملیات Replication به سایر پارتنرهای خود (دومین کنترولرهای دیگر) تغییرات را انتقال میدهد. توجه کنید که عمل Replication حتما نباید به صورت یک یک به یک باشد، بلکه میتواند همه تغییرات به صورت همزمان به دومین کنترولر دیگر با عملیات Replication انتقال داده شود.

برای فهمیدن بهتر یک مثال میزنیم : ما ۴ دومین کنترولر داریم و روی آنها یک یوزر به نام Ed.Price داریم. روی DC1 ما تلفن این یوزر را تغییر میدهیم، دقیقا در همان زمان روی DC2 ما آدرس ایمیل آن را تغییر میدهیم. حال DC3 تغییرات را بطور جداگانه از DC1 و DC2 دریافت میکند، سپس در انتها DC4 تمام تغییرات را از DC3 دریافت میکند .

شماره های ترتیب به روز رسانی Update Sequence Numbers-USNs

برای عملیات Replication ابتدا نیاز است که تشخیص داده شود کدام دیتا در دومین کنترولر منبع تغییر داده شده و نیاز به عملیات Replication دارد.

در اینجا است که شماره ترتیب به روز رسانی Update Sequence Numbers ایفای نقش میکند. دومین کنترولر منبع (منظور دومین کنترولری که تغییرات را انجام داده) با استفاده از USNs برای پارتنر خود (دومین کنترولرهای دیگر) مشخص میکند که چه چیزی بر روی خودش تغییر داده شده است و احتیاج به تغییر بر روی آنها است. دومین کنترولرهای دیگر نیز به نوبه خود از USNs استفاده میکنند تا ببینند از طرف دومین کنترولر منبع چه تغییراتی نیاز است که در Replicated Pull میباشد و باید اعمال شود.

برای دیدن USNs های مربوط به یک شی Obeject مشخص میتوانیم از فرمان Repadmin استفاده کنیم. بطور مثال برای دیدن USNs های مربوط به یوزر Ed Price روی دومین کنترولر DC1 از فرمان زیر استفاده میکنیم .

Repadmin /showobjmeta DC1 "CN=Ed Price,OU=Managers,DC=Contoso,DC=Com "


 


حالا روی دومین کنترولر دیگر DC2 این فرمان را اجرا میکنیم .

Repadmin /showobjmeta DC2 "CN=Ed Price,OU=Managers,DC=Contoso,DC=Com "


 


همانطور که در شکل دیدید USNs های مربوط به هر دومین کنترولر با دومین کنترولر دیگر به صورت مشخص متفاوت است .

حالا چندین صفت Attributes را برای این یوزر Ed Price در یک زمان تغییر میدهیم .

همانطور که در شکل میبینید، جاهایی که با رنگ نارنجی مشخص شده مربوط به USNs هایی است که صفت های Attributes مربوطه در یک زمان تغییر داده شده است .


 


سه گزینه که برای اختصاص دادن یک USN استفاده میشود

وقتی یک تغییر در اکتیو دایرکتوری ایجاد میشود، سه گزینه برای اختصاص دادن یک USN استفاده میشود    

اول مقدار Local USN میباشد که با تغییر صفت Attribute ذخیره میشود. در حقیقت این صفت Attribute تغییر داده شده توسط مقدار Local USN علامت گزاری میشود. میتوانیم این مقدار را با فرمان Repadmin ببینیم .


 


دوم صفت uSNChanged Attribute میباشد که همراه با شی Object ذخیره میشود. این USN همیشه بیشترین مقدار مربوط به Attribute ها را به خود تخصیص میدهد. در حقیقت صفت uSNChanged  همیشه آخرین USN مربوط به تغییر یک شی Object بر روی آن دومین کنترولر را میگیرد. در ضمن به همراه Local USN در یک به روز رسانی اصلی مورد استفاده قرار میگیرند و همچنین برای به روز رسانی توسط عملیات Replication نیز استفاده میشوند.  حال یک مثال میزنیم تا بهتر بفهمیم، اگر uSNChanged  آخرین مقدارش 2220 باشد، ما وقتی صفت ایمیل یک شی Object را تغییر میدهیم، مقدار Local USN به تغییر 2221 پیدا میکند و همچنین مقدار صفت uSNChanged  به 2221 تغییر میکند (به شرط آنکه هیچ تغییر دیگری برای این شی Object انجام نداده باشیم). برای دیدن صفت uSNChanged  از کنسول ADUC نیز میتوان استفاده کرد .


 


سوم یا آخرین Originating USN میباشد که برای Up-To-Dateness Vector-UTDV یا همان استفاده میشود. این مقدار فقط در زمان به روز رسانی اولیه ست میشود. بر روی یلک دومین کنترولر، یک USN جدید زمانی که یک صفت تغییر داده میشود، مقدار در Local USN و در Originating USN ذخیره میشود. شما میتوانید Originating USN را با فرمان Repadmin ببینید .


 


دیدن بالا ترین مقدار USN در دومین کنترولر  

صفت highestCommittedUSN همیشه بالاترین مقدار USN در یک دومین کنترولر را نشان میدهد. این صفت با هر تغییری در اکتیو دایرکتوری، مقدارش تغییر میکند، توجه کنید که هر تغییری، حتی تغییراتی که یک ادمین نمیدهد، بلکه سیستم خودش اتوماتیک انجام میدهد.این صفت جایش در خواص rootDSE هر دومین کنترولر است .   

برای دیدن آن چند راه وجود دارد .

میتوانیم از فرمان استفاده کنیم. اگر بخواهیم مقدار آن را در یک دومین کنترولر مشخص (بطور مثال DC1 ) ببینیم، از فرمان زیر استفاده میکنیم 

Repadmin / showattr DC1 "" /atts:highestCommittedUSN


 

برای دیدن مقدار آن برای همه دومین کنترولرها در دومین از فرمان زیر استفاده میکنیم .

Repadmin / showattr * "" /atts:highestCommittedUSN


 


با LDP.exe میتوانیم آن را مشاهده کنیم .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد